Serwis Opon Karchowice
Serwis opon Rembis oferuje profesjonalną usługę oraz ogumienie do samochodów osobowych, ciężarowych,
wielkogabarytowych jak i specjalistycznych urządzeń
Kiedy należy wymienić opony na nowe?
Czynniki decydujące o zużyciu opony:
- BIEŻNIK – minimalna głębokość bieżnika dla samochodów osobowych to 1,6 mm. Nowe opony dla porównania mają bieżnik głęboki na około 8 mm. Spora różnica głębokości żłobienia przekłada się na możliwości odprowadzania wody spod opony. Mniejszy bieżnik to także większa droga hamowania na mokrej nawierzchni.
- WIEK GUMY OPONY – okres użytkowania opony nie powinien być dłuższy niż 10 lat od daty produkcji, nawet jeśli głębokość bieżnika nie osiągnęła jeszcze poziomu wskaźnika zużycia i opona nie ma wyraźnych oznak zużycia, jak pęknięcia, czy rozwarstwienia
- ZNIEKSZTAŁCENIA – Jeśli podczas oględzin zauważymy wybrzuszenia, pęcherze, rozwarstwienia lub poprzeczne pęknięcia na ścianach bocznych albo na bieżniku, powinniśmy pojechać do najbliższego serwisu wulkanizacyjnego
WAŻNE! Zużycie opon ma bardzo duży wpływ na zjawisko aquaplaningu, czyli sytuacji, w której bieżnik nie jest w stanie odprowadzić znajdującej się pod oponą wody, a w miejscu styku z podłożem tworzy się wodny klin, w wyniku czego samochód traci przyczepność i zaczyna “płynąć”
Prawidłowa naprawa opon
Zdecydowanie jedynym właściwym sposobem naprawienia opony jest załatanie dziury lub ubytku od wewnętrznej strony opony. Złą praktyką jest kołkowanie opony, które złudnie zakrywa wnętrze dziury.
Opony letnie, a zimowe - różnice
Latem najczęściej poruszamy się po suchej nawierzchni. W oponach letnich stosuje się mniejszą ilość rowków i lamelek, aby opona przylegała do nawierzchni jak największą częścią. Jak wiemy z fizyki im większa powierzchnia, przylega do nawierzchni tym łatwiej będzie nam wyhamować samochód. W celu odprowadzenia wody w oponach letnich stosuje się główne kanały.
Zimą poruszamy się głównie po mokrej nawierzchni. Z tego względu w oponach zimowych stosuje się około 5 razy większą ilość wcięć i lamelek, tak aby zwiększyć współczynnik odprowadzania wody z opony, zmniejszając prawdopodobieństwo aquaplaningu.
Fundamentalną różnicą pomiędzy oponami zimowymi i letnimi jest ich skład chemiczny. W skład mieszanki opony letniej wchodzi kauczuk i sadza, dzięki czemu opona jest twardsza i wolniej się zużywa. Letnia opona jest także cichsza i przez to oszczędniejsza, dlatego, że posiada inny kontur, czyli obrys wokół bieżnika. W oponach zimowych stosuje się inne mieszanki oraz krzemionki, przez co jest bardziej elastyczna i nie straszne jej niskie temperatury (nie traci sprężystości).